Отговори на тема  [ 25 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2
Моторизирани потенциометри 
Автор Съобщение
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Чет Мар 16, 2006 8:42 am
Мнения: 10940
Местоположение: Гьотеборг
Мнение Re: Моторизирани потенциометри
https://www.nxp.com/products/power-mana ... 14EMULATOR
https://www.nxp.com/products/power-mana ... 14EXTENDER

Няма за какво да се сърдя. Големите акумулатори (за камионите) са няколко в паралел
https://www.volvotrucks.com/en-en/truck ... ctric.html

Единия акумулатор, примерно 100kWh - 800V (който се състои от пакети примерно по 100V, а пакетите от клетки по 4.2) си има процесор, монитор на клетките и т.н. Балансирането е обикновено пасивно, въпреки че има такива които работят и с активно балансиране, но там става по-сложно и по-скъпо. Обикновено са само транзисторни ключове между клетките, но има възможност и за трансформатори и т.н. както ти казваш
https://trimis.ec.europa.eu/sites/defau ... lation.pdf
https://e2e.ti.com/blogs_/archives/b/fu ... cing-works

А иначe ADI, NXP, TI, Renesas, Infineon, ST, Tesla, Google и т.н. имат изписани тонове материали по въпроса. Нищо от което не съм измислил аз :)

В момента има проекти със стари акумулатори на BMW във контейнери, и около тях перки и слънчеви батерии. Освен това могат да се използват за балансиране на мрежата през нощта. Пак Tesla са напред в това
https://smartcitysweden.com/best-practi ... ty-demand/
https://electrek.co/2022/12/10/tesla-un ... in-europe/


Нед Мар 05, 2023 8:31 am
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог

Регистриран на: Вто Фев 06, 2007 7:44 pm
Мнения: 2799
Местоположение: Пловдив
Мнение Re: Моторизирани потенциометри
На пръв поглед за големи батерии тези транзисторни "клампиращи" BMS-и ми се струват голям майтап. Транзисторите печат докато зареждаш. и после пак печат докато разреждаш. Предполагам имат една ефективност ...
Трансформаторните топологии с балансиране клетка-пакет и пакет-клетка ми изглеждат вече истински.


Пон Мар 06, 2023 7:21 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Чет Мар 16, 2006 8:42 am
Мнения: 10940
Местоположение: Гьотеборг
Мнение Re: Моторизирани потенциометри
Незнам как ги намираш, но всички коли и вече камиони с акумулатори в момента се движат с такива. Може би само Тесла и няколко други имат собствени чипове.
Вероятно има сериозни причини да няма трансформатори...


Вто Мар 07, 2023 10:10 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Вто Юни 07, 2005 5:20 pm
Мнения: 3230
Мнение Re: Моторизирани потенциометри
emilvtc написа:
На пръв поглед за големи батерии тези транзисторни "клампиращи" BMS-и ми се струват голям майтап. Транзисторите печат докато зареждаш. и после пак печат докато разреждаш. Предполагам имат една ефективност ...
Трансформаторните топологии с балансиране клетка-пакет и пакет-клетка ми изглеждат вече истински.


Според мен само в едната посока е балансирането. То няма смисъл май да е в двете. Важното е да се зареждат до край равномерно.


Чет Мар 09, 2023 5:44 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог

Регистриран на: Вто Фев 06, 2007 7:44 pm
Мнения: 2799
Местоположение: Пловдив
Мнение Re: Моторизирани потенциометри
Нямам опит в материята но си мисля, че за да се използва максимално капацитета на батерията трябва балансиране при заряда (за да се заредят до край всички елементи) и после и при разряда и то "пакет-клетка", за да може батерията да разреди до край всичките си елементи, а не да спре общия ртазряд когато един от елементите "клекне".

Ако балансирането е само при заряда, то при разряд няма ли да разреждаме батерията, докато най-слабия елемент "клекне" , въпреки че в другите може да има много енергия?


Чет Мар 09, 2023 6:37 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Пон Юни 05, 2006 12:48 pm
Мнения: 4406
Местоположение: където небето среща земята, ракията е Jameson, а бирата Guinness
Мнение Re: Моторизирани потенциометри
Emilvtc, Ами затова има bms.
Формира клъстери или групи от батерийни клетки в бa терипака, и следи всяка клетка във всеки клъстер, т.н. state of charge, state of health, и още някои параметри...
Та иде реч и при заряд и при разряд може динамично да се комутира откъде и накъде колко напраежение да се подава и какъв ток да тече.

_________________
... ако трети ден не ти се работи... това означава, че е сряда !


Пет Мар 10, 2023 12:15 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Чет Мар 16, 2006 8:42 am
Мнения: 10940
Местоположение: Гьотеборг
Мнение Re: Моторизирани потенциометри
Всяка клетка се следи отделно, а "мозъка" отгоре врътка модели и статитстики.
Няма балансиране при разреждане доколкото знам, само при зареждане.
Ако някоя клетка се повреди, или не иска да се зарежда - се сменя целия пакет,
или дори цялата батерия (която се състои от няколко пакета, 100/200 и т.н. клетки).
Но идеята е да не се пипа изобщо за целия живот - 10-20 год. и повече.

Теслините заливат цялата батерия с пенопласт и единствения начин да се пипне нещо, е да се рециклира.
При нас засега могат да се пипат цели пакети, понякога дори и клетки. Но всичко отива на заварка и неразглобяеми конструкции (поне до ниво пакет).

Най-важното е - да не се зарежда до 80% и да не се разрежда под 20% (освен наистина по необходимост), както и да се избягват междинни и бързи зареждания (въпреки че говорят за гигават станции и т.н.). Тогава батериите са почти вечни, освен това самите се подгряват и охлаждат, т.е. при тях почти винаги е стайна температура 25 градуса или там някъде. Границите се задават софтуерно, и в повечето случаи това което го пише на дисплея не е точно така - т.е. има повечко капацитет, или има повече за зареждане - но заради химията и живота не ти го позволяват.

Но затова се иска и малко планиране, а и малко компромиси - т.е. може някога да ти се наложи да чакаш по-дълго, или да преспиш една вечер до пълен заряд и т.н. Но нали затова си имат тахометри и задължителни почивки от по 8 часа и т.н.


Пет Мар 10, 2023 12:36 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Вто Юни 07, 2005 5:20 pm
Мнения: 3230
Мнение Re: Моторизирани потенциометри
emilvtc написа:
Нямам опит в материята но си мисля, че за да се използва максимално капацитета на батерията трябва балансиране при заряда (за да се заредят до край всички елементи) и после и при разряда и то "пакет-клетка", за да може батерията да разреди до край всичките си елементи, а не да спре общия ртазряд когато един от елементите "клекне".

Ако балансирането е само при заряда, то при разряд няма ли да разреждаме батерията, докато най-слабия елемент "клекне" , въпреки че в другите може да има много енергия?


Според теб балансирането изважда енергията от останалите клетки? Според мен не е опрадвано. Балансирането единствено предпазва определена клетка (най-вероятно тая с най-малък капацитет) да не се презареди опасно или да не се стигне до ситуация при която батерията изключва, щото половината клетки са презаредени (при заряд) или преразредени (при разряд). В тоя случай, капацитета на батерията ще е равен на капацитета на клетката с най-малък капацитет. Което пак не е зле, щото може да бъде и по-зле, когато клетките са в различен стадий на заряд.
А може би балансирането най-вече компенсира саморазряда на клетките. Щото преди да се опаковат в батерия, клетките обикновено се подбират по капацитет.
Да се балансират при разреждане е малко безсмислено според мен. Ползите са никакви. А ако искаш да извлечеш остатъчната енергия от клетките, схемотехниката става прекалено сложна, надеждността ще падне по два параграфа - хем някои клетки ще се товарят повече, хем повече елементи, съответно повече шансове за дефект. Отделно ще се харчи енергия за балансиране, в момент в който всеки mWh е важен...


Пет Мар 10, 2023 3:42 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог

Регистриран на: Вто Фев 06, 2007 7:44 pm
Мнения: 2799
Местоположение: Пловдив
Мнение Re: Моторизирани потенциометри
Както казах нямам представа как се правят. На мен ми изглежда логично ако в една батерия от 10 последователно свързани клетки например една от тях е деградирала с 50% това да не ограничава капацитета на батерията с 50% заради най-слабия елемент в нея.
Би могло в режим на разряд да се вземе енергия от цалата батерия и да се въръща към скапания елемент като "заряд", така че напрежението му да не кляка, което би повишило извлечената от батерията енергия като цяло от примера ми с много десетки проценти.

При заряда ако правилно съм схванал дори и най примитивния "активен транзисторен/резистивен греещ" балансер ще осигури пълното зареждане на всички елементи - включая и опазването от презареждане на деградиралия.

Беше ми интересно дали някъде това се прави както си го представям.
А че е по-сложно като изпълнение - много по-сложно е => вероятността за дефектиране на електрониката е по-голяма.


Пет Мар 10, 2023 5:21 pm
Профил
Ранг: Форумен бог
Ранг: Форумен бог
Аватар

Регистриран на: Чет Мар 16, 2006 8:42 am
Мнения: 10940
Местоположение: Гьотеборг
Мнение Re: Моторизирани потенциометри
най-лесно е да вземеш схемите или готовите китове и да пробваш. достъпни са и ще стават все по-достъпни.
сложни са системите и не толкова. по-скоро всичко е повторено по два пъти и повече,
и схемите са с автомобилен клас, т.е. всичко е мислено за надеждност.
при автомобилите и камионите вече започват за говорят за клас на надеждност SIL-D/ASIL-D,
по-високо от това няма накъде...
и разбира се никога не е 100% сигурно, но все пак се прави всичко възможно да е възможно най-близко до 100%


Нед Мар 12, 2023 1:18 pm
Профил
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Отговори на тема   [ 25 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Хостинг и Домейни